tisdag, september 05, 2006

Lönesättning på lärarmarknaden

För att rekapitulera: Arbetsgivare på "skolmarknaden" vill ha ett överutbud av lärare och har till och med hävdat att det skulle generera högre löner. Jag får inte det att gå ihop. I ett överutbud av lärare ligger att flera av dem är arbetssökande/arbetslösa - och om utbudet överstiger efterfrågan sjunker priset på tjänsten.

När efterfrågan på lärare var större än utbudet för sådär fem sex år sedan (åtminstone där jag bor) steg lönerna. Det var lätt att byta lärarjobb då och det var det säkraste sättet att höja lönen på. De som kom in som oubildade lärare då kan idag ha högre lön än de behöriga lärare som anställdes bara ett par år senare.

Dessa lönegap är inte ett resultat av kompetens utan av hur arbetsmarknaden för lärare har skiftat det senaste decenniet. Jag kommer som nyexad behörig lärare ha sämre betalt (reallönemässigt) än om jag arbetat som obehörig. Hade jag varit smart hade jag fixat min behörighet samtidigt som jag jobbat - och sedan krävt (till mina kollegers stora irritation) ett påslag på ett par tusenlappar på månadslönen som facket hävdar att behörigheten är värd.

Nu råder individuell lönesättning på skolområdet. Individuella lönesättningen ska bygga på principen lön efter kompetens eller lön efter arbetsinsats eller lön efter det värde som du bibringar organisationen (eller hur man nu föredrar att uttrycka saken). Men för att individuell lönesättning ska fungera måste kriterierna som arbetet och kompetensen värderas utifrån vara glasklara och kommunicerade. Tanken är ju att anställda ska göra det arbetsgivaren vill av egen fri vilja (eller med andra ord, internalisera arbetsgivarens värderingar och agera i enlighet med dem) och som kompensation få bättre lön. Förutom att kriterierna ska vara uttalade och tydliga för alla inom organisationen, så ska de också vara mätbara eller uppföljningsbara samt påverkansbara för varje enskild anställd.

Att få högre lön för att jag som lärare (hand)leder mina elever till att klara kursen och kanske till och med till mycket bra betyg uppfyller inte dessa krav - tvärtom uppfattas dylika kriterier som orättvisa då det är så många andra faktorer än min lärarkompetens som påverkar resultaten.

3 Comments:

At 05 september, 2006 17:07, Anonymous Anonym said...

Fråga: har du fått jobb ännu? Tycker det är lite otydligt i dina inlägg. Nyfiken nämligen.

 
At 05 september, 2006 17:11, Blogger Marg said...

Jag går sista terminen nu. Snart är det dock dags - med blandade känslor, måste medges.

 
At 06 september, 2006 21:07, Anonymous Anonym said...

Jag blir klar till sommaren. Har börjat oroa mig. När jag började läsa kändes det så annorlunda, men sen dess har det ju hänt en del.

 

Skicka en kommentar

<< Home