onsdag, juni 21, 2006

Har jag valt rätt?

Det är ingen brist på lärare.

På ett par år har lärarbristen arbetats bort och ams siffror visar balans (utom för förskollärare). Och om några år kommer det vara överskott på lärare. Skolorna kan inte svälja alla som examineras och många lärare jobbar kvar längre. Framför allt kommer det framöver vara en minskad efterfrågan på grundskollärare - och det är min inriktning.

Så igår kom en ny undersökning, denna gång från lärarnas två fackförbund. Även om det inte är brist på lärare så är det inte "rätt" lärare som undervisar i grundskolans senare år - och det är, som sagt, min inriktning.

Knappt hälften av mattelärarna är utbildade för att undervisa i matte, till exempel. Så egentligen finns det brist på ämnesbehöriga lärare på skolorna, men dessa tjänster utlyses inte så jag får ringa möjlighet att konkurrera. Trots att jag (på pappret) påstås att vara bättre.

Snackade med en arbetsförmedlare som menade att prognoserna kan svänga på ett och ett halvt år. Den icke-brist som råder idag kan vändas till en brist år 2008. Den som lever får se. Men jag börjar fundera över mitt yrkesval.