onsdag, mars 01, 2006

Att lära kräver tid för att tänka

Åter ute på praktik ska jag planera och genomföra undervisningen i mina ämnen för kommande veckor. Jag ska fungera som en "riktigt" lärare. Som en i laget.


Det är jättebra tänkt. Om det inte vore så att jag dessutom har en mängd uppgifter med mig ut från lärarhögskolan. Jag ska skriva en rapport över min egen undervisning och däri specificera målen jag haft, varför jag valt att genomföra undervisningen på det sätt som jag gjort, vilka resultat jag tycker mig se och utvärdera min insats samt reflektera över allt som nämnts.


Jag ska sammanställa en pärm med uppsatser (kunskapsyn, undervisningstradition, lektionsplanering, erfarenheter från undervisningen, läromedelsanalys, alternativa arbetsmetoder och lite till) där jag kopplar ihop praktiken med teorin (och ger bra referenser till lämlig litteratur). Dessutom ska jag i min undervisning testa vissa didaktiska saker och skriva rapporter över hur de fungerat.


Det är jättebra tänkt. Men hur ska jag hinna att reflektera och skriva mina rapporter när jag ska arbeta som en vanlig lärare och bara får minska denna lärartid med en halv dag i veckan för ovanstående uppgifter som lärarhögskolan kräver av mig.


Det låter sig naturligtvis inte göras. Visst är det bra med höga krav, men de ska vara rimliga.

7 Comments:

At 03 mars, 2006 09:52, Anonymous Anonym said...

Prioritera!

Reflektera under praktiken, skriv rapporterna när du är klar med praktiken.

 
At 03 mars, 2006 22:20, Anonymous Anonym said...

Men inte ska du ha ALL undervisning hos din handledare? Det har i alla fall inte min lärarstuderande som har praktik hos mig just nu och också har liknande uppgifter att göra. Vi hinner oftast diskutera de spörsmål du nämner, även om det nästan alltid får ske på övertid.

Tid för reflektion sägs det att man även som färdig lärare ska lägga in på schemat. Än har jag aldrig fått in den utan reflekterar gör jag oftast på loven. Kanske också på nätterna, om jag tänker efter.

 
At 13 april, 2006 15:51, Anonymous Anonym said...

Hoppas du inte har lagt ner bloggen utan bara är väldigt upptagen med dina studier.

 
At 19 juni, 2006 09:16, Blogger Fredrik Svensson said...

Sammanställa en pärm ??????????

 
At 21 juni, 2006 19:53, Blogger Marg said...

Ett något senkommet svar ... men prioriterat har jag gjort, reflekterat också.

Det flera av er reagerat på är att jag mer eller mindre gjort allt som min handledare vanligtvis gör. (Nej, jag har inte stått helt utan handledare, men min handledare har varit bort tidvis. Och då har de tagit in vikarie, så jag har inte varit "strejkbrytare" även om handledningen av mig fått stå tillbaka. Jag uttryckte mig nog lite oklart.)

Jag har gjort det mesta, utom att hålla i utvekclingssamtalen (fast jag varit med på dem också). Fördelen är att jag får prova på att ta det ansvar som jag ska kunna ta när jag är klar. Eleverna ser mig också som en lärare och inte som något slags bihang eller extrapersonal. Jag får en annan auktoritet i klassrummet men även utanför - även om jag inte har samma pondus som min handledare.

Jag har definitivt övat mig på den fostrande delen av läraryrket - jag förväntas ta samma vuxenansvar som alla andra anställda med skillnaden att jag har större möjligheter att diskutera "gjorde jag rätt" och fråga dem "hur skulle du gjort". Att inte visa att man som lärare inte behärskar vissa situationer som man förväntas klara av är, har jag märkt, svårare för dem som arbetat i några år jämfört med mig som får vara frågvis, naiv och "dum" utan att behöva tappa ansiktet. Det verkar som om många andra har lättare att visa sin egen osäkerhet när jag visar min. Och det tycker jag nånstans ändå känns befriande.

Så till alla uppgifter. Det har varit otroligt betungande - jag har varit på gränsen till gråt. Nej, det är inte sant. Jag har gråtit över den pressade situation som jag befunnit mig i och som känts totalt övermäktig. Och jag blev jävligt förbannad när kursledningen sedan backade och sa att nej, du behöver inte lämna in den där pärmen med uppsatser (sju stycken närmare bestämt) och undervisningsmaterial, utan det räcker med den där 3-sidiga rapporten. Dagen efter deadline fick jag beskedet. Ja, jag är fortfarande jävligt förbannad.

 
At 15 juli, 2006 20:17, Blogger Fredrik Svensson said...

Det behövs fler som du ...kick ass and hang in there...

...eller...

May The Force Be With U...

;-)

 
At 18 juli, 2006 19:59, Blogger Marg said...

jag uppskattar verkligen ditt stöd!

 

Skicka en kommentar

<< Home