måndag, februari 20, 2006

Är ökad segregering skäl för att neka friskola?

Botkyrka kommun söder om Stockholm (där bland annat Alby, Fittja, Tumba och Norsborg ligger) vill inte att två konfessionella F-5-friskolor ska etableras. Anledningen är att kommunen tror att etableringen kommer att öka segregeringen i en kommun där segregering redan är ett problem. Läs artikel i Dagens Nyheter. Kommunen (som styrs av sossarna) har överklagat skolverkets beslut. Den ena skolan fick rätt i första instans och ska snart upp i andra instans. Den andra skolan har inte nått första instans än.


Jag tycker att kommunen har en poäng - det finns en risk att segregeringen ökar men det är inte en självskriven konsekvens. Oavsett det så är vad jag förstår segregering inte ett skäl att neka friskolor att etablera sig och få elevpeng från kommunen. Eftersom rättsprocessen tycks vara dömd att misslyckas tycker jag att det är oansvarigt av kommunen att använda sina resurser på det sättet. Vill sossarna driva frågan så ska det ske i politiska fora (vilket de för övrigt också verkar göra) och inte domstolsvägen på kommuninvånarnas bekostnad.


Men det är inte därför moderaterna i kommunen opponerar sig utan de hänvisar till att alla elever har rätt att känna sig trygga. Detta är ett märkligt argument. Självklart har alla elever rätt att känna sig trygga i skolan. Frågan är om förutsättningen för detta är att mitt barns skolkamrater bara kan vara barn till andra föräldrar som har samma trosuppfattning som jag. Nej, anser jag, det är inte en nödvändighet för barnets trygghet (möjligtvis dock för föräldrarnas trygghet).


Lär också hur gymnasister på Tumba gymnasium i Botkyrka resonerar kring konfessionella friskolor.