onsdag, februari 22, 2006

Ett segregerat skolsystem berör oss alla

Grundfrågan är: Kommer de föreslagna åtgärderna att skapa en bättre skola? Och bättre på vilket sätt?


När elevpengen ska vara lika för alla elever och resurserna omfördelas inom respektive skola, adresseras inte det grundläggande problemet som stavas segregering. Skolan kan inte kompensera för elevernas olika bakgrunder om de skolor vilka tar emot elever som kommer från sämre socioekonomiska förhållanden inte får resurser för att sätta in bra kompensatoriska åtgärder.


Det handlar inte bara om att ge alla elever möjligheter att skapa sig ett bra liv. Att ta itu med segregeringen inom skolsystemet kommer hela vårt samhälle att vinna på i längden.

2 Comments:

At 24 februari, 2006 17:19, Anonymous Anonym said...

Problemet segregering är väl delvis skapad av skolans kommunalisering. Skolpengen varierar ju kraftigt i jämförelser mellan kommuner. Det kan handla om 20-30 000 kr/elev och år. Kanske ännu mer. Fattiga kommuner satsat mindre på skolan vilket resulterar i sämre resurser och möjlighet att nå de nationella målen, bl a. Kanske är dags att gå tillbaka till en statlig skola. Åtminstone när det gäller det obligatoriska skolväsendet.

Nä, jag ironiserar inte.

 
At 24 februari, 2006 17:35, Blogger Marg said...

Jag tycker att kommunaliseringen av skolan har varit ett enda stort experiment. Som misslyckats.

Lärartäthet har sjunkit sedan kommunaliseringen, liksom andelen behöriga lärare i lärarkåren. Framför allt i storstadsregionerna.

Detta var ju en anledning till att regeringen under några år gav extra anslag till kommunerna. "Wärnerssonpengarna" var ett riktat bidrag. De kommuner som inte höjde lärartätheten fick inte fortsatt bidrag. Däribland en så stor och segregerad stad som Göteborg. De göteborgska eleverna blir därmed dubbla förlorare.

Om vi ska få en likvärdig skola i Sverige tror jag precis som du att staten ska ansvara för de offentligt drivna skolorna. (Och att kommunerna inte kan ta ut hutlösa hyror för skollokalerna.)

 

Skicka en kommentar

<< Home