tisdag, februari 21, 2006

En orange skolpolitik

Den borgerliga alliansen har presenterat ett utbildningspolitiskt program med orange försättsblad. (Orange är ju färgen som bland annat bärs av det demokratiskt inriktade partiet i Ukraina, den extrema bosättarrörelsen i Israel och Orangeorden i Nordirland.) Borgarna inleder sin programförklaring med att beskriva tillståndet i dagens skola och det behov som framför allt elever från en sämre socioekonomisk bakgrund har av en kompensatoriskt inriktad skola. Vilket låter som en socialistisk progamförklaring. Sedan föreslår de en rad åtgärder som sossarna redan lagt fram, som att utreda hur målen för grundskolan kan göras tydligare och enklare.


En individualistiskt inriktad undervisning som borgarna eftersträvar är redan inskriven i styrdokumenten. Att varje elev ska mötas där han eller hon befinner sig och få en individualiserad undervisning gäller redan idag. Gymnasieskolan ska också förändras i studieförberedande och yrkesinriktade samt lärlingsutbildning. Samma tankegångar som regeringen har, med andra ord.


Den första stora skiljelinjen mellan höger och vänster verkar går vid friskolorna. Borgarna vill ge friskolor möjlighet att klaga på elevpengens storlek medan sossarna vill försöka hindra friskoleägare att ta ut vinst - offentliga medel till friskolor ska användas till utbildning och vinst bör därför återinvesteras i verksamheten, resonerar de.


Den andra stora skillnaden gäller betygen. Borgarna försöker saluföra kunskapsskolan - fast kunskapsbiten måste utredas först (och de ska klaga över att sossarna alltid ska utreda allt och inget!) - vilket i klartext betyder fler obligatoriska nationella prov och fler betygssteg. Om en ökad styrning och kontroll från centralt håll kommer att påverka undervisningen är helt klart, men frågan är om eleverna kommer lära sig mer eller bättre för det. Borgarna vill uppenbarligen stå på barrikaderna för centralisering och storebrorssamhälle!


Det är dock inte kännedom om eleverna kunskaper som brister utan åtgärderna av dem. Där vill borgarna satsa på fler insatser, bland annat fler specialpedagoger. Deras mål är att alla elever ska bli godkända i grundskolan. Vilka politiker eller pedagoger har inte det målet?


Mer resurser ska alltså satsas på de icke-godkända eleverna. Frågan om hur borgarna tänker finansiera "kunskapsskolan" (en fråga som ställdes i tevemorgonsoffan) kunde borgarnas skoltalesman inte besvara, bara att det kommer i deras budget i höst. I programförklaringen ger borgarna dock ett svar på detta, som troligen inte är så populärt varför de undviker att säga det i teve, nämligen att de vill ta från de kunniga och ge till de okunniga och stödjer sig på att 90 % av skillnaderna mellan elevernas kunskaper finns inom den enskilda skolan, inte mellan skolor (ingen hänvisning till källa ges). Och borgarna säger sig stå för en kunskapsskola ...