fredag, februari 10, 2006

Resurssvaga elever valfrihetens förlorare

Blogger misstänkte denna blogg för att vara en spam-blogg. Den starkaste indikatorn var att många länkar gick till samma sajt. Och nu gör jag det igen ...!


Nämligen hänvisar till Dagens Nyheters debatt-sida, favoritsidan för den borgerliga alliansen när de vill kritisera regeringen eller föra ut egen propaganda. Det handlar vanligen om att synas och ta det politiska initiativet. Igår skrev de återigen om skolan och deras skolpolitik, närmare bestämt om friskolors rätt att leva på samma villkor som de kommunala skolorna.


Men hur är det med skyldigheterna? Det vore väl jättebra om fristående skolor kunde få samma skyldigheter att servera lunch, ha skolsköterska och läkare, ha kurator och psykolog. Och lika hög andel behöriga lärare och specialpedagoger som kommunala skolor.


Borgarna och miljöpartiet ursäktar att de inte har samma resurser för att genomföra undersökningar som sossarna i regeringsställning har. Men vilka undersökningar som borgarna + mp hänvisar till när de skriver följande skulle jag gärna vilja veta:

All tillgänglig kunskap säger att friskolor, valfrihet och mångfald bidrar till bättre resultat och utveckling för eleverna i skolan. Friskolorna påverkar många kommunala skolors utveckling på ett positivt sätt, leder till breddning av skolutbudet och fördjupning av skolutvecklingen. Studier tyder på att i kommuner där skolors konkurrens om elever är högre, är också elevernas resultat bättre, till förmån såväl för låg- som högpresterande elever.
Framför allt i ljuset av vad skolverket kommer fram till utifrån sina undersökningar:
Skolsegregationen när det gäller socioekonomisk bakgrund (mätt som andel högutbildade föräldrar) har ökat med ca 10 procent mellan 1998 och 2004. Det finns dessutom tecken på en tilltagande så kallad osynlig skolsegregation vilket innebär att "duktiga" elever, oavsett socioekonomisk bakgrund, i större utsträckning i dag jämfört med tidigare, söker sig bort från skolor där andelen utlandsfödda elever är hög och/eller där andelen elever med högutbildade föräldrar är låg.

På samma sätt kan mycket väl segregationen inom gruppen utlandsfödda elever ha ökat så att t.ex. nyanlända invandrade elever i större utsträckning hamnar i invandrartäta skolor medan andra utlandsfödda elever som vistats längre i landet söker sig bort från dessa skolor.

Den tilltagande synliga såväl som osynliga skolsegregationen, i kombination med att elever till viss del påverkas av sin omgivning, kan få allvarliga konsekvenser för likvärdigheten i skolsystemet. Det finns sålunda en risk för att elever inte ges samma möjlighet att prestera väl då de i högre utsträckning än förut kan påverkas av sin ovanligt bra eller ovanligt dåliga omgivning dvs. vissa elever gynnas och vissa elever missgynnas. Betydelsen av vilken skola en elev går på har därmed fått ökad betydelse för att förklara en elevs förväntade skolprestation. Skolverket bedömer att likvärdigheten i grundskolan sannolikt har minskat de senaste åren.
All tillgänglig kunskap säger alltså inte att friskolor, valfrihet och mångfald leder till bättre resultat och utveckling för eleverna i skolan. Och därmed faller en hel del av borgarnas och miljöpartiets argumentation. Plus att de framställer sig som icke sakkunniga när de ens inte tar del av myndigheters undersökningar.


Om dessa skolpolitiker verkligen vill göra en insats för landets elever och inte bara vinna röster genom att utnyttja dem, så vore det en fördel om de utgick från elevernas verklighet istället. Vad ska borgarna och miljöpartiet göra för att förbättra situationen för dessa så kallade resurssvaga elever? Genom att ge mer av kommunens pengar till de redan resursstarka? Vilka är det borgarna och miljöpartiet företräder - de resurssvaga eller de resursstarka?

3 Comments:

At 10 februari, 2006 17:49, Anonymous Anonym said...

Du citerar:"Friskolorna påverkar många kommunala skolors utveckling på ett positivt sätt, leder till breddning av skolutbudet och fördjupning av skolutvecklingen." Tycker att det stämmer, åtminstone på den orten min skola befinner sig. Kan dock inte prata generellt sätt att det faktiskt blir så. Men konkurrens tvingar många undermåliga kommunala skolor att skärpa sig. Det har således också skett.

"Och lika hög andel behöriga lärare och specialpedagoger som kommunala skolor." Det finns kommunala skolor som får fortsätta bedriva sin verksamhet där andelen behöriga knappast överstiger 50%. Märkligt. Skolverket har väl knappast gjort ngn mer ingående inspektion, va? Tittar vi på den kommun som min skola finns har vi ett högre antal behöriga lärare än vad de kommunala skolorna som finns. Är detta ett problem som enbart friskolor brottas med? Frågan är retorisk och svaret är nej. Bara det att det inte uppmärksammas på samma sätt som om det skulle ha varit en friskola.

"Vad ska borgarna och miljöpartiet göra för att förbättra situationen för dessa så kallade resurssvaga elever?" Vi har de senaste åren haft väldigt, väldigt få elever som blivit underkända i något ämne, i synnerhet inte i de s k kärnämnena. Vi har dock inte haft lika hög procentandel vg och mvg som grannskolorna. Varför? Fokus har varit på att samtliga elever ska bli godkända. Vi har gott om "svaga" elever, som söker sig till oss eftersom de inte har fått den hjälp de behöver i sin kommunala skola. Ett tilägg: de skolor som haft högre procent gällande vg o mvg har haft upp till 20% underkända elever. Skulle inte vilja jobba på en skola som prioriterar så inihelvete fel...

PS. Bra inlägg som vanligt, Marg.

 
At 11 februari, 2006 00:35, Blogger Håkan Elderstig said...

det är bra att du skriver om detta marg, för det borde verkligen debatteras mer. alliansen stödjer sig troligen på en tidigare rapport från skolverket, som säger just det som du citerar.

mina erfarenheter från en kommunal skola där jag jobbat tidigare är att det alls inte är en självklarhet med kurator, psykolog eller studievägledare på skolan. det kostar helt enkelt för mycket.

 
At 12 februari, 2006 18:15, Blogger Marg said...

Många lärare vittnar om att de blir ställföreträdande terapeuter i brist på psykolog och kurator. Specialpedagogers arbetsuppgifter har alltmer övergått från att undervisa enskilda elever till att utreda och diagnosticera.

Att satsa på elevvård är knappast det som lockar elever till sig (däremot kanske lärare). Jag tror tyvärr att detta kortsiktiga ekonomiska tänkande kommer kosta samhället mycket mer i det långa loppet. Ett sätt att komma till rätta med det är att från statens sida sätta upp en rad skyldigheter som samtliga skolor oavsett huvudman måste uppfylla.

Ska vi ha en skolmarknad så måste vi säkerställa att villkoren är rättvisa - både på intäkts- och kostnadssidan. Ett problem är att segregationen rimligen borde påverka pengafördelningen til skolorna - jag tror också att vissa kommuner väger in detta på något sätt när elevpengens storlek ska beräknas.

 

Skicka en kommentar

<< Home