onsdag, februari 08, 2006

Skolan, kläder och komplex

Får en elev gå klädd hur som helst? Finns det opassande kläder som skolan kan, bör eller ska anmärka på till föräldrarna?


Nu pratar jag inte kläder med rasistiska budskap. Jag pratar heller inte om religiösa symboler. Jag pratar vanliga kläder. Som är för små.


Jag hamnade i ett samtal med en förälder. Jag har aldrig träffat flickan ifråga. Föräldern klagade över att skolan anmärkt på att hennes dotter har för korta tröjor (toppar) på sig så att magen syns. Och dottern, som går på mellanstadiet, väljer att ha kläderna själv. Det är inte så att hon inte äger kläder som täcker magen.


Men det kan väl inte skolan lägga sig i?! utbrast jag. Jo. det gjorde dem, för de tycker inte att det är snyggt, svarade föräldern.


Nu började jag blir lite uppretad. Jag kan förstå att man från skolans sida värnar om elevers hälsa - det är ju ändå vinter. Men estetiska aspekter, där går en gräns.


Nu visar det sig att barnet inte är trådsmalt utan har lite mage, så att säga. Då blev jag ännu mer uppretad. Ska skolan vara medskapare i den utseendefixering som redan gått för långt?


Nja, säger förälderna, det är ju faktiskt inte så snyggt. Och jag är så rädd att hon blir retad för att hon är lite fet. Och då kan hon ju få ätstörningar.


Här har vi en förälder som projicerar sina egna våndor och åsikter på skolan. Det handlar inte om kläder i första hand (även om jag inte gillar att vuxenmodet kryper ner i åldrarna - tack och lov är bara magar lite ute). Det handlar om övervikt, men inte i första hand ur ett hälsoperspektiv.


Det tragiska är att det inte finns någon bra lösning. Å ena sidan riskerar flickan att bli retad för sin mage och därmed må dåligt, bli utpekad, utanför och fylld med komplex. Lösningen blir ur detta perspektiv att, förutom att ändra klädstil, göra något åt vikten. Å andra sidan, om familjen väljer den strategin så faller man till föga för det förvrängda utseendeidealet och omvandlar mat till makt och ångest. Och vad händer om flickan misslyckas att bli smal - då har man ju verkligen talat om för henne att hon är misslyckad, ja, dubbelt misslyckad.

3 Comments:

At 08 februari, 2006 17:14, Anonymous Anonym said...

Diskussionerna om skoluniform fördes så sent som i somras under politiker veckan i Almedalen. Även på högsta politiska nivå diskuteras de estetiska och etiska aspekterna av elevernas val av klädsel.

 
At 08 februari, 2006 18:38, Blogger Marg said...

Feta barn blir mobbade, uniform eller inte uniform.

Efter besök på en engelsk internatskola - där eleverna berättade om sina interna klädkoder med hur de bar slipsen, skjortan, skärpet, skolväskan etc - kan man aldrig komma bort från uteslutningsmkanismer som ligger i kläder, uniform eller inte uniform.

 
At 29 december, 2011 19:50, Anonymous Anonym said...

För dialog MED flickan istället för att föra dialog OM flickan. Det är ända sättet att få en rationell åsikt och en lösning på det hela.

 

Skicka en kommentar

<< Home