måndag, december 12, 2005

Snacka ner skolan

Elever frågar mig ofta varför jag vill bli lärare. Det är ett yrke som de själva inte skulle vilja ha. Det är en sak att eleverna ifrågasätter mitt yrkesval och en helt annan när lärare gör det.


Inte sällan, nej ganska ofta faktiskt, får jag kommentarer av typen "Är du säker på att du verkligen vill bli lärare?" från lärare på praktikskolan. Framför allt när de själva är trötta och tycker att de inte förmår göra ett bra jobb. Det är ett sätt att ventilera sitt missnöje.


Men finns det någon yrkeskår som så flitigt ifrågasätter sig själva till den grad som lärare gör? Jag kan inte komma på någon. Vad får denne nedvärdering av yrke och arbetsplats för följder? Knappast högre status och bättre lön.

2 Comments:

At 12 december, 2005 16:05, Blogger Håkan Elderstig said...

deppa inte. efter vad jag läst verkar du göra ett utmärkt jobb. det du säger om hur man uppfattar lärarjobbet är relevant för en debatt på min blogg. jeppes kommentar står i bjärt kontrast till din verklighetsskildring. läs på http://grundskolan.blogspot.com/2005/12/pedagogers-lga-anseende.html

 
At 13 december, 2005 10:01, Anonymous Anonym said...

Jag har aldrig, faktiskt aldrig, mött en lärare som ifrågasatt mitt yrkesval. Inte på de skolor där jag arbetat och inte på de skolor där jag praktiserat.

Så jag tror din VFU-placering är en otursam sådan.

 

Skicka en kommentar

<< Home