fredag, december 09, 2005

Höga förväntningar lyfter

Vad var det som utmärkte de lärare som du tyckte var bra när du själv gick i skolan?


Hur många gånger har jag inte funderat över det? Det som är den gemensamma nämnaren för de bra lärarna är att de var otroligt kunniga i sina ämnen men framför allt att deras undervisning höll en hög nivå. De hade höga förväntningar på oss elever.


De förväntade sig att vi hade förmågan att lära oss det som kanske först verkade svårt. De trodde på vår intellektuella kapacitet. Och de bekräftade våra framsteg.


Med framstegen växte självkänslan och tilltron till sig själv, till min egen förmåga att lära mig saker, att någon gång kunna förstå det som jag inte förstår just nu. Att inte gripas av panik och tro sig inte vara kapabel att någonsin förstå det som för tillfället framstår som fullständigt obegripligt.


Det vill jag också förmedla till mina elever. Tron på sig själva och tilltro till sin förmåga att lära och utvecklas.


Min handledare servar alla elever med pennor och sudd och motiverar detta med att en av eleverna har en bokstavskombination som gör det svårt att komma ihåg att ta med sig saker, och det skulle vara orättvist mot de andra eleverna om de inte fick samma service. Visst, det förklarar varför hon hjälper honom men inte varför hon inte kan ha andra förväntningar på de elever som inte har detta neuropsykiatriska handikapp. För rättviseargumentet köper jag inte.


I min praktikskola där lärarna servar eleverna med penna och sudd lyser förväntningar med sin frånvaro. När lärarna inte ens anser att eleverna är kapabla att kunna ta med penna och sudd till lektionerna, vad kan de då förväntas klara av?

4 Comments:

At 11 december, 2005 11:05, Anonymous Anonym said...

Jag tror definitivt på förväntningarna, det känner jag igen från de lärare jag gillat.

Men otroligt kunniga, det vet jag inte alls. Snarare villiga att erkänna vad de kan och vad de inte kan. Och visst, bra mycket mer kunniga än oss elever, men det säger ju nästan ingenting.

Däremot har jag haft lärare som sagt vara väldigt kunniga men som jag uppfattat som dåliga lärare, och jag tvivlar dessutom på om de verkligen skulle vara så kunniga som sagts.

En av mina favoritlärare på gymnasiet hade som strategi att välja ut ett par elever i varje klass och håna dem. De hatade honom, alla andra höll sig på tårna och själv tänkte jag inte på det utan tyckte att det var lugn och koncentrerat på lektionerna.

Så här i efterhand ser jag inte direkt på honom som en förebild, även om jag och flera andra verkligen uppskattade honom då. Han ansågs ordentligt kunnig, jag märkte aldrig att han inte bottnade någonstans i sin undervisning, och han hade definitivt höga förväntaningar. Jag köpte det då, men idag hoppas jag att jag hade stuckit från första lektionen för det han sysslade med var ofta inget annat än mobbing.

 
At 11 december, 2005 11:37, Blogger Marg said...

Precis som du Markus så tycker inte jag att det räcker med att vara kunnig. Jag har (också) sett många exempel på lärare som sätter sig på sina elever med kunskaper. Som kränker dem genom att hela tiden påvisa hur lite de kan, hur dumma i huvet de är som inte fattar.

Både kunnig och höga förväntningar behöver inte med nödvändighet göra en bra lärare. Jag håller med. Utan det handlar också om ett ödmjukt, lyhört och respektfullt förhållningssätt till eleverna och deras lärande. Och det har mina bra lärare haft.

Med ett undantag. En lärare som kunde inleda lektionen med att på bred malmöitiska deklamera: "Det är synd om mig som är tvungen att se på era vämjeliga ansikten." Hon hade en osedvanligt skarp hjärna (och då menar jag inte hennes förmåga till iakttagelser av våra utseenden) och höll fantastiska genomgångar, så vi hade överseende med hennes totala brist på social kompetens. Vi såg det mer som ett handikapp och tyckte nästan lite synd om henne. Sedan var hon ju i sin bisarrhet rätt kul. Skolledningen hade dock inte samma överseende.

 
At 02 februari, 2006 20:42, Anonymous Anonym said...

Du Marg verkar ha samma läskiga inställning till elever som mina barns...

Den lilla extra servicen att ta fram sudd o pennor kan göra all skillnad för ett barn. Det visar omtanke.

Mina barns fröken säger till elever som kommer tillbaka efter sjukdom - rakt in i ett prov de inte visste om - att: "Det är ditt problem. Du kunde väl ha frågat någon kompis". Sånt är direkt mördande. Och så j-la korkat för att komma från en lärare. Men så har denne inga egna barn heller. Kanske inte Marg heller?

 
At 02 februari, 2006 21:12, Blogger Marg said...

Man behöver inte ha egna barn för att förstå att en elev som varit borta inte kan förväntas veta allt som hänt i skolan, inte heller kunna prestera på ett prov direkt efter tillfrisknandet. Tvärtom anser jag att lärare bör ha mer kontakter med hemmen än vad jag hittills erfarit när jag varit ute på lärarpraktik. Omtanke kan man visa på så många andra, och bättre, sätt än att serva med skrivdon.

Men jag ska alltså inte kunna förvänta mig att elever kan ta med penna och sudd. Du verkar inte se hur förväntingar kan hänga ihop och påverka varandra. Så vad tycker du att jag som lärare kan förvänta sig av en högstadieelev?

Inga alls, kanske du svarar, för lärare ska ge "service". Nej, menar jag, lärare jobbar inte i servicebranschen.

 

Skicka en kommentar

<< Home