måndag, december 05, 2005

Konsten att byta praktikskola, del 2

Jag hade egentligen tänkt att skriva om hur synen på matematik kan skilja sig mellan olika lärare - hur det visade sig när en språklärare undrade hur man kan i ord beskriva en elevs förståelse och kunskaper i matematik i den individuella utvecklingsplanen. Men istället ska jag fortsätta på praktikskolebytarsåpan.


Glad i hågen kontaktade jag praktikläraren i det praktikområde till vilket jag förnärvarnde är knuten; hon som jag vänt mig till angående att få byta praktikskola. Efter ett besök på skolan tidigare under terminen visade hon stor förståelse för min önskan att få byta.


Så icke längre. Tidigare funderade hon på hur hon skulle förklara för min handledare att jag byter - men hon visar ingen större förståelse för mig när hon vill att jag ska försöka skaffa en kollega som handledare.


Nu har jag hittat en engagerad och erfaren lärare med i mitt tycke bra mattetänk. Men då kommer hon med en rad svepskäl - att skolan inte ligger i "hennes" område, att den kanske inte ligger i något av de områden som lärarhögskolan har kontakt (eller var det kontrakt) med. Hon vet faktiskt inte ens var skolan ligger men bemödar sig heller inte att ta reda på det.


En kursare till mig gör sin praktik på min önskade praktikskola, så hur svårt kan det vara. Det är nog inte bland möjligheterna det brister utan viljan som saknas. Jag tycker det är ynkligt att de inte anstränger sig mer för att vi studenter ska få en så bra, givande och utvecklande praktik som möjligt.


Inte konstigt att lärarhögskolan har problem med status och kvalitet.