fredag, december 02, 2005

Konsten att byta praktikskola

Hej å hå. Jag pratade med min praktiksamordnare och gjorde det klart för henne att jag inte kan stanna kvar på min praktikplats. Hon föreslog att jag skulle auskultera hos någon annan mattelärare på praktikskolan.


Men hallå, var det inte just hon som tidigare inte visste hur hon skulle tala om för min nuvarande handledare varför jag skulle byta praktik - hon vill ju inte såra handledaren - men jag skulle alltså inte ha några svårigheter att tala om för handledaren att jag föredrar hennes kollega framför henne?


Tur för mig så känner jag en del lärare och en av dem tänker nu förbarma sig över mig. Hon har erbjudit mig att bli min handledare. Och ämnena stämmer perfekt.


Min blivande handledare har på sistone tackat nej till att ta lärarstudenter för hon har haft så många som inte lämpar sig för yrket. En kille som vägrade ta av sig rocken och skorna, för han hade inte råd att köpa kläder och strumpor hade han inga. Då blev det lite svårt att kräva av eleverna att inte gå med ytterkläderna på inomhus. Eller en kroppsfixerad tjej som ständigt visade magen och skröt med att hon käkade dajm till frukost.


Den senaste praktikanten hon hade var dock mycket trevlig, sympatisk och kunnig, men hon hade svårt med språket. Hennes svenska var helt enkelt inte tillräckligt bra. Vad gör lärarhöskolan? Rekommenderar henne att ta de yngsta barnen. Hallå igen! Borde det inte vara tvärtom - de yngsta barnen som ska lära sig läsa och skriva svenska borde väl ha lärare som kan just detta. Att undervisa äldre barn på bruten svenska torde väl ändå vara lämpligare åldergrupp?


Nu hoppas jag för min egen del att den nya praktikskolan ger grönt ljus, men det borde de väl göra när läraren säger okej.

2 Comments:

At 12 januari, 2006 02:50, Anonymous Anonym said...

Vilken lärarhögskola låter dig byta praktikskola på det videt? På Malmö Lärarhögskola är det tokkört! Man ska gå på djupet på en skola, partnerskolebyte äro förbjudet. Suck. /Kärarstuderande

 
At 12 januari, 2006 18:37, Blogger Marg said...

Samordnare av VFU:n sa till mig att det inte gick att byta, att man ska följa samma handledare under ett år för att förstå hela processen osv. Och det är låter ju jättebra.

Men om det inte blir sådär jättebra så måste det finnas en plan B. Vilket inte fanns. Den främsta anledningen till varför jag ville byta var att det inte fanns någon ämnesmetodik att tala om. Min handledare tog en lärarstudent för att få två händer till i klassrummet - hon har på matten inga genomgångar utan eleverna räknar på i boken och hon (och jag) går runt och har privatundervisning. Med 25 elever i klassen får varje elen inte alls den hjälp som behövs.

Jag ville ha en praktik där jag lär mig något, där jag känner att jag utvecklas. Och det tycker jag att jag har rätt att kräva. Det är ändå det jag "betalar" för. Jag lägger ner tid och pengar på att studera - då ska jag också få den utbildning som jag är utlovad.

VFU-samordnaren var med mig en förmiddag och förstod min kritik, att det inte var en lyckad VFU-plats och skulle se till att hitta en annan plats. Men sedan hände ingenting. Så jag började dra i trådarna själv - och när jag hittat den andra läraren började invändningarna komma. Tur för mig så gav den mottagande skolan klartecken.

Min poäng är att jag ska känna att jag lär mig något. Det jag gjort nu under hösten har varit nyttigt socialt sett. Men didaktiskt - och det är didaktik som står på schemat nästa termin - har inte handledaren tillfört mig något.

PS. Jag tänker inte tala om var jag studerar eftersom jag då inte kan vara lika anonym - och därmed inte lufta mina erfarenheter och tankar lika fritt som nu. DS.

 

Skicka en kommentar

<< Home