torsdag, november 10, 2005

Gymnasieelever styrs i valet ...

... av kurser av karriären man siktar på, av gruppen man vill tillhöra, av yrket man vill ha, av konsumtionsbehov här och nu eller av fritidsintressen.


Dessa fem mönster har en forskare kommit fram till styr gymnasieungdomarna. Han har följt ungdomar i fyra år, från nian till det att de lämnat gymnasiet. En gedigen undersökning kan tyckas.


Problemet är att det är bara 22 ungdomar. Även om valen de gjort är många är det samma personer som gjort dem. Nej, jag har inte läst avhandlingen utan bara ett referat av den (Dagens Nyheter 7/11 -05), men jag ställer mig ändå tveksam till vetenskapligheten i studien.


Den riktigt intressanta slutsaten som forskaren drar är att det inte är elevernas behov som gjort att valmöjligheterna i gymnasiet exploderat. Det är konkurrensen mellan skolorna.


Det är med andra ord skolornas behov av elever som gör att en mängd intresseinriktade kurser ges. För att locka till sig elever och därmed pengar.


Det positiva är att det möjliggör för elever med studiekapacitet att bryta traditionella familjemönster. Men de studiesvaga eleverna missgynnas eftersom de ofta hamnar på en lågstatusskola.