fredag, november 11, 2005

Är skolan strukturellt diskriminerande?

I förskolan är kvinnorna i klar majoritet av de anställda. I grundskolan är de också fler än männen. Vi vet också att flickor får högre betyg än pojkar när de lämnar skolan. Är det så att skolväsendet idag präglas av kvinnlig kultur?


Att kvinnliga normer är de rådande och att pojkar därmed utsätts för strukturell diskriminering pga kön?


Vissa hävdar det - vanligen personer av manligt kön. Fast jag är benägen att hålla med. "Mjuka sidor" och lydnad premieras före självständighet, kritiskt förhållningssätt och annat som kan vara jobbigt för läraren. Eleverna ska ju vara kritiska på rätt sätt om rätt saker. Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större, som det står i Uppsala universitets aula.


Frågan är vilket genomslag detta får sedan - alltså att flickorna phar en strukturell fördel i skolan. Vi vet att betygen är orättvisa och att det finns andra urvalsinstrument. Det är inte på betygen man får jobb, de öppnar bara porten. Bara för att flickorna får ett övertag i skolan betyder inte det att de får ett övertag efter det att de lämnat skolan.


Vanligen är det personer från grupper med mindre makt som måste visa sig vara undantaget - och då genom att vara dubbelt så kompetenta (och inte ha barn eller ha en man som ställer upp alternativt betala för hushållstjänsterna). En kvinna på en hög post behandlas i media fortfarande som undantaget som bekräftar regeln. Vilket egentligen bara befäster den rådande strukturen då alla som gör intrång i majoritetskulturen kan ses som unika undantag.


Bara för att flickorna är bättre på att prestera i den rådande skolnormen betyder inte det att det är den normen som är den rådande utanför skolan, att det är med den som man kan nå framgång (vad det nu är).