torsdag, januari 19, 2006

Ju fler betygssteg desto sämre undervisning

Kanske är jag för snabb med att se utvecklingspotentialer (andra skulle eventuellt beteckna det som gnäll), men ...


Under första lektionen i ämnesdidaktik går lärarna igenom vad vi studenter förväntas göra under de kommande veckorna. De beklagar sig över att de inte kan lämna feedback på våra inlämningar eftersom de också ska bedöma och betygssätta dem - de kunde ge mycket mer kommentarer och feedback under pågående kurs tidigare då studenterna bara kunde bli Godkända eller Underkända, men nu när de måste bedöma arbetena för att eventuellt sätta Väl Godkänt så kan de inte ge kommentarer under kursens gång för det skulle kunna bli orättvist.


Fatta! Jag ska få sämre undervisning än tidigare studenter därför att ytterligare ett betygssteg införts!


Lärarhögskolans lärare och deras sätt att förhålla sig till kunskap, bedömning och betygssättning kan tänkas smitta av sig på oss blivande lärare. Så jag har lärt mig idag att ju fler betygssteg desto mindre feedback till eleverna - och jag kommer ju inte bara sätta G och VG utan också MVG.


Kontentan av dagens föreläsning: Ju fler betygssteg, desto mindre bryr vi oss om elevernas lärprocesser.

1 Comments:

At 19 januari, 2006 18:55, Anonymous Anonym said...

Mycket intressant betraktelse av möjlig utveckling! Det här måste jag grunna på.

 

Skicka en kommentar

<< Home