torsdag, januari 05, 2006

Och vips gjorde Reinfeldt ett utspel

Nu tävlar partierna om vem som kan ställa hårdast krav på skolan. Knappt hade trycksvärtan torkat på debattartikeln från skolministern och lärarfackens ordföranden förrän moderatledaren kontrade. Inte bara lärarna ska auktoriseras, inte bara höga krav ska gälla på lärarutbildningarna - nu ställs siktet in på rektorerna.


Vi har sett hur en god rektor kan lyfta en skola. Men vi har också sett hur många av landets skolledare bakbinds av sina kommuner och hur vilja till självständighet och skolutveckling möts av misstro och politiska hinder.

Efter att ha ägnat en tredjedel av artikeln till en problembeskrivning av rektorernas arbetssituation i en chefsposition klämd i första hand mellan lärarna och politikerna förfäras han över att bara en tredjedel gått den statliga rektorsutbildningen. Nej, nu ska rektorerna också avkrävas formell behörighet genom akademisk rektorsexamen.


Det räcker inte med att de har pedagogisk insikt om man inte kontrollerar varifrån den kommer. Det finns ju risk att rektorn inte är tillräckligt bevandrad i sina skyldigheter som ledare av en myndighet. Förordar moderaterna en särskild yrkesinriktad akademisk ledarskapsskapsexamen för alla som har något slags statligt eller kommunalt chefsansvar? Som vanligt kan man ifrågasätta åtgärdernas koppling till de problem som inledningsvis målas upp. Löser kravet på en akademisk examen för rektorer de problem som han själv beskriver?


Hela skoldebatten med hårda krav hit och höga krav dit börjar bli löjeväckande. Som vi alla vet borgar inte en utbildning för att man gör ett bra jobb. Jag vet urusla ledare som tror sig kapabla att utbilda andra i ledarskap. En ledarskapsutbildning är inte idag en garanti för ett bra ledarskap, och det kommer heller inte vara det imorgon. Är det någonstans det går modetrender (som saknar vetenskaplig bas) så är det i managementbranschen. Och i skolan.