onsdag, januari 04, 2006

Slinka med i smitkulturen

Hur lätt är det inte att slinka med i smitkulturen. Jag-läste-ens-inte-boken-och-fick-godkänt-kulturen.


Medstudenterna glider igenom på vad de tycker är en räkmacka. De låter både lite förvånade och tämligen stolta över att det går hem. Och när det funkade på förra inlämningsuppgiften så går det säkert på nästa.


Det är väl inte så konstigt egentligen, då inlämningsuppgifternas huvudsakliga syfte är att tvinga oss att läsa den obligatoriska litteraturen - inte att se vad vi har inhämtat utan just kontrollera att vi genomgår vissa moment. Den litteratur som inte kommer på tentan examineras genom inlämningsuppgifter. Men uppgifterna uppfyller ju uppenbarligen inte det syftet. Det verkar som om lärarna inte vet vad de ska göra annars.


Att läsa litteraturen borde inte vara det viktiga. Om vi kan inhämta likvärdiga insikter och åsikter på annat håll borde det funka lika bra. För vad är syftet med utbildningen - att läsa viss litteratur eller att lära sig vissa saker?

2 Comments:

At 04 januari, 2006 17:00, Anonymous Anonym said...

Att lära sig vissa saker torde väl vara rätt svar. Det är precis som för eleverna i grundskolan: hur och var de inhämtar sina kunskaper är ovidkommande. Huvudsaken är att de når målen.

 
At 04 januari, 2006 19:21, Anonymous Anonym said...

Jag drömmer om att starta en verksamhet på ILU (institutionen för lärarutbildning) i Uppsala som ska gå ut på att inspirera till att vilja ta kurserna på allvar.

Att möta nyanlända lärarstudenter, informera om möjligheten att bilda studiegrupper där studenter som är intresserade av att lära sig något och inte bara klara examinationen möts och peppar varandra.

För, som du skriver, det är så lätt att dras med i en kultur av minsta möjliga ansträngning. Och jag tror det är lika lätt att dras med i en kultur av ansträngning och vilja att lära, men den måste ju finnas där.

Och stämningen som finns i ILU:s byggnad är tyvärr inte den.

 

Skicka en kommentar

<< Home