torsdag, december 29, 2005

Hårdare krav på gymnasiet lovar borgarna

Har jag hört den förut? Lösningen på problemen i skolan är hårdare tag. Det är den borgerliga alliansens recept, presenterat på gårdagens debattsida i Dagens Nyheter.


Dagens allvarliga brister kan förklaras dels av de stora kunskapsluckor eleverna bär med sig från grundskolan, dels av den likriktning av svenskt skolväsende som socialdemokraterna har genomfört.
Dessa brister ska mötas genom att ställa förkunskapskrav i termer av betyg för att komma in dels på gymnasiet, dels på högskolan. Gymnasiet ska inte vara generellt högskoleförberedande utan ska differentieras i studieförberedande program, yrkesförberedande program och lärlingsutbildning.


Det låter som om eleverna ska få mer valfrihet, men borgarna vill samtidigt förhindra vad de kallar för taktikval av kurser. Fast det sista nämns bara i artikelns ingress så jag kan inte kommentera hur det ska gå till - och borgarna kanske själva heller inte vet det. Jag tror att det nog snarare blir så att kraven sänks för att få en gymnasieexamen. Det inidividuella programmet ska avskaffas. Det ska bli lättare för eleverna att gå ut gymnasiet med godkända betyg. Det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt. Vidare ska det bli svårare att komma in på högskolan - även om det borgarna antyder, att alla kurser och program på högskolan har samma antagningskrav, inte är sant. Borgarna skriver också att man i ett senare skede ska kunna komplettera sin gymnasieutbildning för att kunna läsa vidare. Då undrar jag: hur och var ska det ske? Det skriver de inte.


När den förra gymnasiereformen genomfördes och alla program på gymnasiet skulle leda till den allmänna behörigheten till högskolan, möttes den av kritik. De tvååriga yrkeslinjerna togs bort och blev treåriga. Kärnämneskurserna infördes och skulle på pappret vara desamma oavsett program, fast så blev det inte i praktiken. Borgarna vill inte förkorta programmens längd, och det ska fortfarande finnas kärnämnen - obligatoriska kurser och valbara. Så vari ligger skillnaden? Vad är det som är så revolutionerande annorlunda med borgarnas skolpolitik jämfört med exempelvis det som LO vill genomföra (se mitt inlägg från igår)?


Den stora skiljelinjen mellan höger och vänster går vid synen på betyg. Några av de borgerliga partierna har aviserat betyg i grundskolans lägre årskurser. Borgarna vill också införa fler steg i betygsskalan.

Det är ett starkt önskemål från såväl elever som lärare i gymnasiet att få arbeta med fler steg för att få en mer rättvisande betygssättning.
Någon som vet vilken källa de använder sig av? Att fler betygssteg skulle ge rättvisare betyg kan verkligen ifrågasättas med tanke på att dagens betygssystem med tre steg inte kan kvalitetssäkras - till exempel fann skolverket "stora brister i arbetet med kvalitetssäkring av betygen" vid inspektionen av Göteborgs gymnasieskolor. Så, vilken forskning visar att fler betygssteg ger rättvisare betyg?

4 Comments:

At 04 januari, 2006 19:14, Anonymous Anonym said...

Bra läsning.

Jag undrar vad de menar med att vilja höja intagningskraven på en del gymnasieprogram.

Känner de att det skulle göra skillnad om man krävde godkänt i NO-ämnen för att få gå naturvetenskapligt program? Är det någon elev i hela landet som börjat natur utan att ha godkänt i NO-ämnena förra året? Knasigt.

 
At 05 januari, 2006 17:33, Blogger Marg said...

Ja, det finns det. Eller de kanske fått G av någon snäll lärare tidigare men klarar inte av NV-programmets kurser i matematik eller fysik. En kompis till mig fick inte vara kvar på ett fristående gymnasium för att han ville sätta IG på flera elever. Vilket han inte fick för skolledningen - för många icke godkända elever skulle ge skolan dåligt rykte, färre elever och sämre ekonomi. Så de sista veckorna blev han utmanövrerad och tvingades sätta betyg tillsammans med lydiga lärare som varit med och undervisat eleverna i bara ett par veckor. För det ligger ju, när det kommer till kritan, även i lärarnas intressen att det går bra för skolan. Och det gäller inte bara friskolor utan i lika hög grad kommunala skolor.

 
At 06 januari, 2006 01:41, Anonymous Anonym said...

Oj, att det var så illa på någon skola trodde jag faktiskt inte. Visst, att det skulle finnas en press uppåt i betygsättningen på sina ställen, det är ju närmast en självklar följd av elevernas fria skolval, men att man skulle bli av med jobbet. Det är illa.

 
At 06 januari, 2006 14:06, Blogger Marg said...

Nu var det "bara" ett vikariat som han inte fick förlängt. Men det är tufft att hitta ett bra lärarjobb som nyexad - det verkar vara många sökande på varje utlyst tjänst. Hur särskiljs de sökande från varandra? Vilka egenskaper är det som rektorerna föredrar hos en lärare med annars tämligen likvärdiga bakgrunder? Jag vet att jag låter pessimistisk och konspiratorisk emellanåt, men vad tror ni om jag säger flexibilitet och lojalitet? Och vad tror ni om integritet och självständighet?

Det är inte bara de som har lätt för sig i matte och andra NO-ämnen som väljer NV-programmet. Frågan är dock om man med borgarnas förslag får en bättre gymnasieskola som helhet - inte bara att det kanske blir lättare att bedriva undervisning på NV-programmet.

 

Skicka en kommentar

<< Home