onsdag, januari 18, 2006

Nyexade lärare ska visa vägen

Det verkar finnas en ambition om att vi som går på lärarhögskolan nu ska driva på förändringsarbete ute på skolorna. Vi ska gå i bräschen för nya perspektiv. Vi ska påverka det konsrevativa gardet som gör som det alltid har gjort. Det är naivt sätt från regeringen att bedriva skolutveckling på.


Vi ska gå i bräschen för ämnesövergripande arbete kring hållbar utveckling. Vi ska vara de forskningsförberedda lärarna med det vetenskapliga förhållningssättet i allt vi gör. Vi ska främja allt gott som står i läroplanerna men som inte verkar fungera som riksdag och regering tänkt sig.


Det är i alla fall det intrycket jag får efter en termin på lärarhögskolan. Ett intryck som jag får konfirmerat av kursledningen. Visst, det är därför vi måste lägga 5 poäng på hållbar utveckling. Det känns bara fint och politiskt korrekt. Det känns som bortkastad tid när det finns så många andra viktiga saker som vi skriker efter att lära oss.


Jag vill ha ordentligt med ämnesdidaktik och -metodik, jag vill lära mig att bedöma elever och utvärdera olika insatser, jag vill lära mig hantera konflikter på att kostruktivt sätt, jag vill lära mig att utveckla en bra gruppdynamik, jag vill lära mig hålla svåra samtal med elever och vårdnadshavare, jag vill lära mig kunna göra realistiska, uppföljningsbara och positiva åtgärdsprogram, jag vill lära mig ...


... men istället måste jag hitta på ett fiktivt ämnesövergripande undervisningsinslag om hållbar utveckling. Jag blir bara så trött. Nu är det i alla fall överstökat och äntligen, äntligen ska vi ha ämnesdidaktik. Det som vi längtat efter sedan i augusti.

3 Comments:

At 18 januari, 2006 20:24, Anonymous Anonym said...

Med andra ord: Vi som redan har jobbat i yrket ett flertal år, anses vi vara alldeles förstockade och fullständigt renons på goda idéer om skolutveckling?

Ett tips: utgå från teknikämnet! Där får du in det mesta inom ämnesövergripande undervisning. Jag, "gamla konservativa lärare", har t.o.m. fått in sådant som språkutveckling och geografi i teknikundervisningen.

 
At 18 januari, 2006 21:45, Anonymous Anonym said...

Kära nån, så korkat av statsmakten och utbildningen och så uppriktigt synd om er. Bra tips från Susanne.

 
At 18 januari, 2006 21:48, Blogger Marg said...

Ja, så kan man ju tolka det. Vi får uppgifter som går ut på att diskutera med lärarna på praktikskolan hur de jobbar med hållbar utveckling - det är uttalat att lärarhögskolelärarna gör det för att de vill påverka förhållningssätt och attityder hos verksamma lärare, inte bara för att vi studenter ska lära oss något. Vi ska ut och väcka frågor ... i mitt fall väcka dåligt samvete hos lärarna för att de inte jobbar med hållbar utveckling (förutom i NO-ämnet "som vanligt"). Slutligen tackar jag för tipset!

 

Skicka en kommentar

<< Home