onsdag, december 21, 2005

Unga lärare kan inte läs- och skrivträning

Äldre lärare är mycket bättre på att lära barn läsa och skriva. Det påstår en rektor som jag talat med som undviker att anställa unga, nyutbildade lärare i de lägre årskurserna.


Lärarutbildningen är för dålig, menar hon. De unga lärarna lär sig inte tillräckligt om läs- och skrivträning på lärarhögskolan. De har inte samma repertoar av metoder att ta till i sin undervisning som de äldre.


Dessutom, de kan heller inte diagnosticera barnens kunskaper, de kan inte identifiera barnens behov. Inte sällan tror de att det är en mognadsfråga, hävdar rektorn som själv är äldre, att det kommer bara barnen blir lite äldre. Men det kommer inte - det måste tränas tidigt! Man kan inte vänta och se.


Det är inte nådig kritik av unga lärare, men framför allt är det en svidande vidräkning av lärarhöskolornas bristande förmåga att lära ut basfärdigheterna läsa och skriva.


Detta är ju rektorns verklighet, så uppfattningen kan inte så lätt avfärdas som en fördom eller förutfattad mening. Om det inte var så att jag själv vet att lärare resonerar i mognadstermer om saker som är jobbiga att åtgärda, skulle jag inte trott på talet om mognad. Men jag ställer mig ändå frågande - kanske är det "bara" en fråga om erfarenhet?