söndag, december 18, 2005

Ny elev i matte

En ny elev kom till sjuorna från en annan klass på skolan. Hon låg längre fram i boken. Hon var klar med bråk och sysslade nu med procent. "Går det bra?" undrade jag. Hon tittade upp och svarade "ja". "Är det svårt?" "Nej", försäkrade hon.


Hon hade inte en siffra rätt.


Min handledare bad henne göra diagnosen för bråkkapitlet. Två tal av cirka femton var rätt, resten helt fel. En sjättedel av någonting resulterade i något mycket mer än den ursprungliga mängden. Jag bläddrade bakåt i hennes räknehäfte. Division verkade hon inte veta vad det var. Där adderade hon istället. Det gjorde hon också när hon skulle multiplicera. Procent hade hon heller ingen koll på. Omvandla måttenheter fixade hon hyfsat. Men det var allt.


Hade hon något åtgärdsprogram? Vi gick på jakt efter hennes förra mattelärare. Nej, det fanns inget åtgärdsprogram. Min handledare uräsktade sig med att han bara haft eleven i en termin. Men, han hade väl henne i sexan också? Jo, det förstås.


Åtgärden från min handledares sida var att ge henne ett mer grundläggande häfte att arbeta med. Hon fick börja med bråkräkning.