måndag, december 19, 2005

Dags för självvärdering

Precis som barnen tränas i att reflektera över sig själva, sitt beteende och sin inlärning ska vi lärarstudenter göra sammalunda. Under en knapp timmes tid ska jag till min praktiksamordnare/-ansvarig säga intelligenta saker om min förmåga idag och om vad jag behöver utveckla vad gäller bland annat att

  • kommunicera
  • genomföra en målrelaterad planering samt följa upp, och utvärdera och utveckla arbetet
  • kunna förvalta barns, ungas och vuxnas informella lärande
  • med utgångspunkt i barns, ungdomars och vuxnas olika kulturarv stimulera till en reflekterande bildningsprocess
  • vara en naturlig auktoritet
  • informera och samarbeta med föräldrar och vårdnadshavare
  • arbeta gränsöverskridande vad gäller såväl åldrar och ämnen som yrkeskompetenser
  • använda informationsteknik i den pedagogiska verksamheten
  • inse betydelsen av läs- skriv- och matematikinlärning och –utveckling för elevens kunskapsutveckling
Vad ska jag säga? Det är utifrån dessa punkter och många till som vi kommer att utvärderas och examineras. För det första kan man tolka examensmålen på otroligt många sätt. För det andra finns det inte ett område som jag inte kan utveckla och alltid kommer att kunna utveckla. Och ovanstående punkter är ändå bara ett axplock. För vem blir någonsin fulländad?