torsdag, oktober 20, 2005

Tillbaka från "verkligheten"

Så är den verksamhetsförlagda utbildningen över för den här gången. Dags att trava till lärarhögskolan. Med helt andra ögon.


Jag känner fler av mina kursare. Nu är vi inte en mängd studenter utan några grupper varav jag känner samhörighet med en. Vi har delat våra tankar på flera seminarier. Vi delar erfarenheter med varandra. Men vi känner oss fortfarande som nybörjare, som amatörer som trevar oss fram och vill lära oss mer. Eller jag ska nog bara prata för mig.


Nu dröjer det flera veckor innan jag är tillbaka på praktikskolan och återser eleverna och lärarna. Det känns konstigt. Att det är så lätt att falla in i rutiner, att anamma förhållningssätt som till en början känns helt främmande, för att inte säga skrämmande. Det är skrämmande.


Så då är det dags att bli mer akademisk och fundera över skolans uppdrag, lärarens roll och elevernas ... beteende och lärande.