lördag, oktober 15, 2005

Sätt åt skolan, är miljöpartiets melodi

Det är fritt fram redan idag för kommunala skolor att profilera sig, att utveckla sin pedagogik, att göra avsteg från timplanerna. Skolan har redan idag en enorm handlingsfrihet. Så vad är det egentligen som miljöpartiet försöker åstadkomma?


Miljöpartiet skrev på DN Debatt igår att de vill ha en skola med mer frihet för de enskilda skolorna, för rektorer och lärare. De vill inte ha mer detaljstyrning - det är dåligt. Samtidigt ska skolorna kontrolleras hårdare med större sanktionsmöjligheter från det statliga utvärderings- och kontrollorganet Skolverket. Ligger det i linje med större handlingsfrihet för skolorna?


Det är så lätt att lägga allt ansvar på skolan. Skolan ska lösa problemen. Den målstyrda skolan ställer upp mål som alla elever ska nå. Så här uttrycks det i grundskolans nuvarande läroplan:

"Mål att uppnå uttrycker vad eleverna minst skall ha uppnått när de lämnar skolan. Det är skolans och skolhuvudmannens ansvar att eleverna ges möjlighet att uppnå dessa mål."

Är det skolans ansvar att eleven når målen eller är det skolans ansvar att ge varje elev möjligheter att nå målen och elevens ansvar att nå dem? Det är faktiskt inte helt självklart. Underförstått ligger ett antagandet att alla elever kan nå målen. Men är det verkligen så?


I läroplanen står också att "Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov". Det finns en inneboende konflikt inom målstyrningen: Ligger de uppställda uppnåendemålen i linje med elevens förutsättningar och behov? När målen inte ligger i linje med elevens behov, vad är då viktigast? Det finns en risk att vi kränker de elever där mål, behov och förutsättningar inte går ihop.


Så fort en lärare misstänker att en elev inte kommer att nå de målen så ska ett åtgärdsprogram upprättas. Miljöpartiet föreslår att elever och föräldrar ska kunna överklaga åtgärdsprogrammmet. Men det brukliga är att både elev och förälder är med och utformar åtgärdsprogrammet där vad som ska göras och vem som ansvarar för vad preciseras. Alla involverade parter skriver under dokumentet. Ska elev eller förälder då överklaga ett beslut som de själva varit med om att fatta? Visst kan det brista i genomförandet, men föräldrar kan redan idag anmäla skolor. Fast miljöpartiet kanske vill göra det mer kännbart, vill att det ska svida lite - hårdare tag, helt enkelt. Ska skolan ha motsvarande möjligheter att anmäla en förälder som inte tar sitt ansvar? Med sanktioner till följd?


Om vi vill ge skolorna frihet och alla elever en chans att lyckas, så bör vi kanske inte ha några uppnåendemål.