måndag, oktober 03, 2005

Är jag för negativ?

Ibland undrar jag om jag inte har alltför lätt att se brister istället för att se det positiva. Efter ännu en VFU-dag har jag fått uppleva det som gör att jag vill bli lärare - att det är så häftigt när det händer något i eleven. Ett leende sprider sig, självförtroendet höjs och eleven förstår.


Ett annat skäl är att ungdomar är så häftiga! På gränsen mellan barn och vuxen. Jag vet att det låter klyschigt, men deras försök att verka vuxna, självständiga men inte alltid ansvarstagande, är charmiga och inte så sällan turbulenta. Det kanske låter nedlåtande, men det är i så fall inte min avsikt.


Jag avundas dem inte. Samtidigt känner jag så väl igen mig. Jag var inte världens mest skötsammaste elev. Och ibland inte så lite uppkäftig. Det bästa var naturligtvis att knyckla till lärarens på dennes hemmaplan - med kunskaper.


Jag har börjat lära känna underbara elever på min VFU-skola. De är inte nödvändigtvis ordningssamma, men de har en underfundig attityd som slår an hos mig. Ingenting är självklart. Och det är det för tillfället inte för mig heller.

2 Comments:

At 04 oktober, 2005 08:29, Blogger Lancefestivalen said...

Samlad kommentar till den senaste raden VFU-reflexioner:

Det är intressant att läsa om dina erfarenheter på VFU'n. Som lärare är det nog svårt att undvika rollen som övervakare/bestraffare. Särskilt när man inte längre vet hur man skall göra för att förändra situationen.
Jag gissar att de lärare du berättar om har försökt med de strategier du föreslår i bloggen; att hjälpa istället för att "sätta dit", att försöka få eleverna att känna det gemensamma ansvaret os.v.
Men de har nog misslyckats för många gånger. De har inte gett upp - det vill jag inte tro - men de har slut på alternativ. De står handfallna.

Och den viktiga frågan som jag ser det, är inte "vad kan man göra", utan "hur blev det såhär och vad kan vi lära oss av det"...

Kämpa på! :)

 
At 04 oktober, 2005 20:31, Blogger Marg said...

Lärarna är supertrevliga, vettiga, intelligenta och roliga människor. Som jag trivs mycket bra ihop med. Jag undrar också hur det blev så här. Och hur jag undviker att hamna där jag med.

 

Skicka en kommentar

<< Home