onsdag, oktober 19, 2005

Besök av lärarutbildare - var jag nervös?

Eller var jag nervös? Nej, faktiskt inte så mycket. Jag trodde att jag skulle vara mycket svettigare. Å andra sidan gjorde jag ju det som jag brukar göra i klassrummet: hjälpa till.


Den från lärarhögskolan utsända lärarutbildaren var med på två mattelektioner. Som vanligt var det flera elever som vägrade jobba, som hade på mp3-spelaren alldeles för högt, som snackade i mobiltelefon, som kom och gick, som tog klasskompisens böcker, som kladdade på bänken, som la upp fötterna på stolen, som inte hade någon penna, som inte tog av sig jackan och allt annat som inträffar under en alldeles normal mattelektion.


Lärarutbildaren pratade också med min handledare om hur matteundervisningen brukar bedrivas - det vill säga hur boken funkar. Jag kommer att få hjälp att hitta en annan handledare på en annan skola under förutsättning att det ger mer i matematikdidaktiskt hänseende. Annars blir jag kvar där jag är.