söndag, oktober 16, 2005

Mycket snack om betygen

Tidigare i veckan kom ett nytt ramaskri (var det från skolverket?). Betygen är orättvisa! Medierna hängde på med reportage och studiointervjuer. Skolministern pratade om "målsoppa" och utlovade en revision att träda i kraft nästa höst.


Betygen är orättvisa! Hur förvånande är det? Inte alls. Det är ingen nyhet. Nyheten ligger snarare i att människor har trott att de är rättvisa.


Varför har vi betyg? Tanken är att betygen ska fungera som ett sorteringsinstrument. Det är klart att om betygen inte är rättvisa så är det heller inte ett särdeles bra som grund för urval till högre studier.


Betygen ska spegla elevens kunskaper - vilka mål som eleven har nått. Självklart är det en fråga om bedömning. Först måste vi tolka målen. Sedan måste vi ge möjligheter för eleverna att nå målen - vilket först kan göras efter det att vi gjort målen kända för eleverna och ger dem adekvat undervisning och möjligheter till lärande. Sist men inte minst ska läraren tolka och bedöma elevens kunskaper och färdigheter. Detta kan inte bli något annat än subjektivt.


Även om vi reder ut "målsoppan" så blir tolkningarna och bedömningarna fortfarande subjektiva. Hur skulle det kunna förhålla sig på något annat sätt? Jag väntar med spänning på myndigheternas förslag som ska göra betygen mer rättvisa och som inte öppnar för mer tolkningsmöjligheter och heller inte stänger dörren till den autonomi som finns i dagens skolsystem för hur undervisningen kan bedrivas.