lördag, oktober 01, 2005

Lärare som bevissamlare

En elev trakasserar andra elever vid upprepade tillfällen. Lärarna är väl medvetna om problemet och har tagit upp det med eleven som beter sig illa. Men eleven bara blånekar.


Det visar sig också att eleven hela tiden fäller mycket negativa omdömen om sig själv. En lärare konstaterar att eleven har en negativ självbild och troligen mår dåligt.


Vad gör lärarna?


Jo, samlar bevis. Rådet som ges är att aldrig vara ensam när man som lärare går i konflikt med eleven utan att alltid ha en tredje person med som vittne. Eleven anses också vara subtil i sina elakheter och därför är det extra viktigt att anteckna alla småsaker.


Eleven måste kunna ställas mot väggen och överbevisas. Därför måste bevissamlingen vara gedigen och fulltäckande innan man konfronterar eleven.


Detta är en högst märklig inställning. Det är ju uppenbart att eleven behöver stöd och hjälp! Och hade jag varit elevens förälder hade jag blivit mäkta förbannad. Dels över attityden, dels över åtgärderna, dels över att inte bli informerad och sedd som en samarbetspartner.