lördag, oktober 07, 2006

Skolans huvuduppgift

... är att förmedla kunskap.


Det deklarerade Reinfeldt i regeringsförklaringen igår. Frågan är hur ska vi tolka det.


Ofta ställs "kunskapsskolan" mot "flumskolan" i den allmänna debatten. Jag vet inte vad som menas med flumskola - kanske för att jag själv gått i en sådan?. Ett annat begreppspar som jag tycker är mer konstruktivt är de två grundläggande uppdrag som skolan har: att bilda och att fostra.


Att betona kunskaper blir då att lägga större vikt vid bildningen än fostran. Skolan har dock ett dubbelt fostransuppdrag. Dels ska eleverna bli trevliga individer i största allmänhet, dels ska de bli medborgare och helst aktiva deltagare i vårt samhälle.


Genom att betona "kunskapsskolan" hamnar skolans roll som fostrare i bakgrunden. Skolan ska kunna kräva ett gott uppförande av eleverna, varvid ansvaret för det skjuts mer över på hemmet. Vårdnadshavarnas ansvar görs därmed tydligare, vilket jag tycker är bra. Sedan kan man ju diskutera formerna för samverkan mellan hem och skola och hur skolans fostrande roll kan utvecklas till positiva initiativ så att diskussionen inte inskränks till en fråga om disciplinära åtgärder och ordningsomdömen.


Skolan ska alltså inte fostra i första hand, utan förmedla kunskaper. Synen på kunskaper som något som förmedlas kan dock ifrågasättas. Enligt det perspektivet är kunskaper något sant och fast som finns därute och som genom läraren förmedlas till och tas emot av eleverna. Eleverna blir behållare som fylls med kunskap.


Kunskap är något objektivt, något kvantifierbar, något enkelt testbart. Kunskap och information blir i princip synonymer. Kunskapen finns redan, den är bestämd och frågan blir då hur lärare på bästa sätt kan föra över en viss mängd information som eleverna effektivt kan ta till sig och reproducera (i nationella prov).


Kunskap är enligt ovanstående perspektiv inte något som eleverna utvecklar själva eller tillsammans med andra. Kunskap är inte en process och heller inte avhängig kontexten. Kanske drar jag för höga växlar på ett kort stycke, men detta budskap - att förmedla kunskap - är ju det enda som kommer från den gamla oppositionen / den nya regeringen som rör skolans bildningsuppdrag.


En förändring i skolan som jag inte hört framföras tidigare är att alla elever som går ut grundskolan ska vara godkända i samtliga ämnen. Det ska alltså inte räcka med godkänt i kärnämnena (svenska, engelska, matematik). Vad ska hända med de elever som har IG i, säg, idrott eller bild eller biologi i nian? Däremot är budskapet tydligt att kärnämnena inte blir högskoleförberedande på de yrkesförberedande eller praktiska gymnasieprogrammen - men krävs det godkänt i alla ämnen i grundskolan för att komma in där? Den som lever får se.


Ny skollag aviseras. Gymnasiet ska reformeras - fastän den nya gymnasieskolan börjar nästa höst. Någon typ av lärarauktorisation införs. Nationella prov i trean och betyg från sexan, troligen med fler betygssteg. Reformerad lärarutbildning och ny utbildning för speciallärare. En helt klart spännande tid i skolan väntar framöver!

2 Comments:

At 08 oktober, 2006 20:08, Blogger Fredrik Svensson said...

Skolans uppgift är att skapa de möjligheter som behövs för att eleverna når når ett lärande mot målen angivna i kursplanerna. Skolans uppgift handlar alltså om att skapa lärande och INTE att förmedla kunskap eftersom det senare mer handlar om att distribuera information som eleverna har att processa på egen hand.

 
At 08 oktober, 2006 20:21, Blogger Marg said...

Nej, just det, skolans huvuduppgift borde inte vara att "förmedla kunskap". Men skolans uppgift är idag faktiskt mer än skapa lärande och få eleverna att nå målen i kursplanerna.

Skolan är också en politisk arena, om inte ett slagfält, där regeringen kommer att omforma spelreglerna. Regeringsförklaringen är både startskottet och målet.

 

Skicka en kommentar

<< Home