Vad gör en bra lärare?
Jag fick en lista i min hand:
- Vuxen med närhet/distans och engagemang
- Sökare
- Mål-syfte
- Verktygslåda
- Inledningar och avslutningar
- Variation
- Delaktighet
- Humor
Så här har listan uppstått, vad jag fått berättat för mig: Personen som upprättat listan har gått till skolgården och korridorerna och frågat eleverna: Vem är tycker du en bra lärare? Sedan har personen frågat dessa lärare om de har något emot att personen sitter med på lektioner. Det har det oftast inte varit. Och detta är resultatet.
Att vara vuxen innebär att veta vad man står för, veta vem man är och vågar möta eleverna. Med engagemang avses att utgå från att något är viktigt, visa respekt för eleverna eller ha engagemang för ämnet.
Det visade sig att många av lärarna som eleverna uppfattade som bra undervisade "traditionellt", dvs bedrev katederundervisning. Men de brann för sina ämnen och förmedlade att ämnet var viktigt för elevernas utveckling.
Att vara en sökare innebär att man är nyfiken, att man inser sina egna begränsningar, att man söker nya svar på nya "problem", att man vill utveckla sitt arbete.
Målet eller syftet med undervisningen görs klart för eleverna - när vi går härifrån ska vi ha gjort/kunna detta och detta. Alltså inte bara hinna med kursen eller ett visst stoff. Det ska också finnas ett syfte bakom målen.
Lektionerna inleds med att berätta vad de går ut, vad som är kärnan och knyts avslutningsvis ihop. Läraren ska också veta när bör man göra vad i sin undervisning - när föreläsa, när grupparbeta etc. En bra lärare har en väl utvecklad verktygslåda. Liksom förmåga att variera sin undervisning i både form och innehåll och i sätten av se på innehållet.
Lärare och elever ska ge sig ut på en gemensam upptäcksresa och göra den tillsammans. Frågor ska ställas som läraren heller inte vet svaren på - kunskap utvecklas i mötet mellan lärare och elever.
Sist men inte minst den varma, mänskliga humorn. Läraren ska kunna ställa sig vid sidan. Men inte den ironiska humorn utan den som bygger på distans, perspektiv, reflektion.
7 Comments:
Tycker DU att listan stämmer överrens med din syn på hur en lärare ska vara?
Himla bra fråga - jag ber att få återkomma!
Gillar din lista stenhårt! Tycker att det här verkligen tydligt visar på hur en bra lärare ska vara och hur mycket det är att tänka på när man har världens svåraste yrke!
Om jag rannsakar mig själv slarvar jag nog rätt mycket med punkt 3 och 4, så nu har jag fått mig en liten tankeställare. Från och med imorgon blir det ändring!
/Cecilia
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Skulle en lista på en dålig lärare då vara:
1. Vuxen med oengagemang och enbart distans, bjuder aldrig på sig själv
2. Ointresserad av utveckling och anser att allt som är viktigt står i boken
3. Ofokuserad i största allmänhet
4. Anser och agerar som om det endast finns ett ända sätt att undervisa
5. Börjar där han/hon slutade förra gången och slutar när klockan ringer
6. Monoton och fullkomligt förutsägbar i sitt tänkande och agerande
7. Bestämmer allt själv i klassrummet och tycker elevinflytande är överskattat
8. Helt humorlös. Det skulle aldrig falla personen in att skratta offentligt, tycker humorlärare är oseriösa och anser offentligt att lärande överhuvudtaget inte hör ihop med glädje och/eller lust eftersom livet inte är kul alla gånger
låter som en bra lista på en "god" människa, som ju en lärare bör vara - eller hur, synd att d ska va så svårt att få jobb som en sådan...
Hittade din blog alldeles nyss och snubblade rakt in i din lista. Som lärare sedan tio år kan jag bara applådera. Se mig som stadig läsare från och med nu.
Skicka en kommentar
<< Home