tisdag, september 27, 2005

"Jag är nog ingen bra handledare"

"Jag är nog ingen bra handledare", säger min så kallade lokala lärarutbildare till mig på måndag morgon när vi ses efter helgen. Vad ska jag svara på det?


"Det som jag ser kan bli lite problematiskt", svarar jag och försöker vara diplomatisk, "är att eleverna jobbar helt på egen hand och att du nästan inte har några genomgångar." Sen kom eleverna till första lektionen. Vi har inte berört ämnet mer.


Jag skulle önska att matematikundervisningen var mer laborativ och att synen på ämnet och didaktiken var mer konstruktivistisk. Jag vet, det är ett fint ord och tillika ett modeord. Men jag tror att eleverna lär sig bättre om de själva får vara med och upptäcka samband, än om de läser innantill och sedan tränar på det som presenterats för dem.

2 Comments:

At 30 september, 2005 00:15, Blogger Håkan Elderstig said...

du skriver väldigt sympatiskt om en situation som du nog inte kan göra så mycket åt ännu. du måste ha en egen klass där du förändra litet i taget. om du genomför förändringarna i demokratisk anda kan du komma ganska långt. men det tar tid. räkna med att det tar en termin innan det börjar fungera. var beredd på att många elever, lärare och föräldrar kommer att ifrågasätta vad du gör.

du skriver om hur matteboken styr undervisningen. jag brukar se till att eleverna får syssla med viktigare saker på lektionerna än att räkan i bolen. det får de göra hemma. lektionerna ska användas till genomgångar, diskussioner, laborationer mm.

 
At 30 september, 2005 11:28, Blogger Marg said...

Tack för dina ord. Det känns nu som att det gäller att gilla läget eller att hitta en annan handledare. Samtidigt som det du skriver uppmuntrar och inger hopp om framtiden!

 

Skicka en kommentar

<< Home