torsdag, september 29, 2005

Respektlöshet är legio

Eleverna kommer och går. En del har inga böcker med sig, andra saknar penna. Att inte göra nånting på lektionerna är legio för vissa - och istället störa resten av klassen. Mp3-spelare är inpluggade i örongångarna. Andra föredrar att snacka i telefon. Det tuggas frenetiskt på tuggummi och godis. Suddgummin far genom luften - hårt, så att det ska göra ont på den som träffas. Bänkarna klottras ner, och städet har tröttnat på att göra rent dem.


En lärare försöker skapa ordning genom att höja rösten. Hon går upp i falsett. Ingen lyssnar. En annan blir förbannad, det hjälper inte nämnvärt heller. Efteråt snackas det skit i lärarrummet om eleverna.


Skolans allmänna utrymmen är torftiga. Uppehållsrummet är tråkigt och misskött. Trasiga soffor - de var nya förra året. Väggarna lyser tomma. Det gemensamma elevarbetet som sattes upp blev snabbt vandaliserat. Då togs det ned. Det är lärarnas ansvar att se till att det inte förstördes, förklarade en lärare för mig, och när lärarna inte kunde efterleva det plockades elevkonsten ner. Men, undrade, jag, är inte det allas ansvar?


Jag undrar: Om vi inte förväntar oss att eleverna är kapabla att ta ansvar och att respektera sina medmänniskor, hur påverkar det deras sätt att agera? Om lärarna saknar respekt för eleverna, hur ska vi då förvänta oss att eleverna respekterar lärarna och varandra?