söndag, oktober 30, 2005

40 % av eleverna i grundskolan vet för lite om målen

Jag var inne och kollade på skolverkets webbplats. Där hittade jag en intressant sida om skolverkets årliga sammanställning. Förutom att kritisera skolorna för att ge bristande stöd till elever med särskilda behov, så visade det sig också att den målstyrda grundskolan i praktiken fått lite genomslag.

I drygt 40 procent av grundskolorna har inspektörerna bedömt att eleverna inte i tillräcklig utsträckning känner till målen för den egna utbildningen.
På ett sätt är jag förvånad. Jag trodde nämligen att min handledare utgjorde ett undantag i hur hon bedriver matematikundervisning. Men hon är uppenbarligen i gott sällskap.


Det finns enligt Anders Persson m.fl. tre huvudkategorier för vilken kultur som råder på skolan: Tvångskultur, karriärkultur och kunskapskultur. Tvångskultur med disciplinering springer ofta ur ett behov av ordning i en stökig tillvaro. Regler ska följas, med tydliga konsekvenser om någon bryter mot en regel. Skolledarna ingår i första hand allians med lärare - för tvångsskolan förutsätter att all personal är med och upprätthåller kulturen.


Karriärkultur är framträdande då elever och lärare fokuserar på betyg och prestationer - och inte på vad de lär sig, innehållet, kunskaperna. Det senare är fallet i en kunskapsskola. I kärriärskolan är det inte nödvändigtvis de höga betygen som eftersträvas utan målet att inte få IG hör också hit. Dvs när betyget behövs för att gå vidare.


Jag tror att även lärarnas grundläggande förhållningssätt kan delas in i dessa grupper. Då skulle min handledare hamna i karriärkategorin. Hennes mål är att få eleverna godkända. När läxor ska ges handlar det om att räkna till tal 60 eller att göra uppgifterna på sidan 153. Provet ska handla om kapitel 2. Inte om att eleverna ska förstå vad primtal är, kunna faktorisera ett sammansatt tal eller kunna förklara hur vårt positionssystem är uppbyggt. Nej, det handlar inte om kunskaper och kompetens, färdigheter och förståelse utan om mängd. Inte konstigt att eleverna är upptagna med hastighetsräkning och att jämföra med varandra hur långt i boken de kommit.