måndag, januari 30, 2006

Dödshot får man tåla

Skolan är en arbetplats där vanliga arbetsmiljöregler borde gälla. Det är i alla fall vad man tror. Men ack vad jag bedrar mig.


Om någon skulle säga könsord till mig eller ännu värre, hota mig vid flera tillfällen, skrämma mig så att jag inte skulle våga mig dit igen, då skulle åklagaren åtala. Om det inte vore så att det skedde i skolan.


För i skolan är dylikt språk legio. Det får man ta. Och åtalet läggs ned.


Vad är det då som en elev inte får säga? Var går gränsen, herr åklagare?


Om tillräckligt många åtalade personer hotar åklagare till livet, så är det ett så vanligt beteende att åklagarna får stå ut med det. Det är ju så vanligt. Det kommer med jobbet.


Men hur många är tillräckligt många? Hur vanligt ska det vara för att man ska uppnå den kritiska massan? Ett hotfullt och kränkande beteende är ju inte okej någon annan stans i samhället, så varför skulle det vara okej i skolan? Ett hårt språkbruk är inte okej bara för att det har blivit vanligare.


Sedan kan man ju undra vad skolledning, lärare och alla andra vuxna på skolan sysslar med ...