tisdag, september 13, 2005

Nationella proven är orättvisa!

Klart att de är orättvisa. Det är väl inget att förvånas över att elever som är duktigare på svenska och "svensk kultur" tack vare det får fördelar på alla prov som kräver att de läser svensk text för att lösa uppgifterna. Jag tycker heller inte att det är fel när vi faktiskt lever i Sverige och går i svensk skola.


Elever på yrkesprogrammen anses också missgynnade. Även om kursen Matematik A ska vara lika för alla så är realiteten en annan. Jag har pratat med mattelärare på gymnasiet som får elever på yrkesprogrammen som inte ens når upp till kraven som ställs i årskurs 5. Men de har likväl gått ut grundskolan med godkänt betyg. Självklart blir undervisningen för dessa elever annorlunda än för de med bättre förkunskaper.


Nationella prov ska ge underlag för mer rättvisa betyg. Proven är också ett styrmedel eftersom proven är en central tolkning för lärarna ute på skolorna om vad som är viktigt och vilken kunskapssyn som förespråkas. Provet i matematik genomsyras av en konstruktivistisk syn där begreppsförståelse är central. Man konstruerar öppna frågor där flera svar är korrekta men som kräver att man förstått begreppen för att kunna lösa uppgiften. Jämför följande två uppgifter:

Rita en rektangel med arean 24 cm2.

Hur stor area har en rektangel med sidorna 4 cm och 6 cm?

Om du inte förstår den översta frågan, beror det då på bristande kunskaper i svenska eller i matematik? Uppgiften är svår att lösa om du inte förstår vad du läser. Det finns heller inte bara en enda korrekt lösning. Den andra frågan däremot är det mycket lättare att gissa sig till lösningen på - och det finns bara ett svar som är rätt.


Matematik är ett kommunikationsämne, heter det. Men om vi inte ska använda svenska språket för att tala matematik, vilket språk ska vi då använda? Hur vi ser på kopplingen mellan naturligt språk och det matematiska språket beror på hur vi uppfattar ämnet matematik och vad vi anser vara matematikkunskaper.


Undersökningen som skolverket gjort bygger på åsikter hos lärare och elever. Det ansvariga undervisningsrådet menar att studien visar på brister i gymnasieskolans struktur. Men skolministerns slutsats blir att det är i första hand proven som måste göras om, och det snabbt.


Snälla, skona oss från panikreaktioner! Dessutom, studien bygger på vad lärare och elever tycker, hur de uppfattar proven inklusive förberedande undervisning och genomförande. Det är kanske där som en förändring måste komma till stånd? För att svara på frågan om proven verkligen är otillbörligt snedvridna eller inte, och i så fall på vilket sätt, så måste nog en annan undersökningsmetod användas.