söndag, augusti 28, 2005

Kan lärarstudenter ta ansvar för sitt eget lärande?

Jag förvånas över att vissa lärarstudenter beklagar sig över hur lite de behöver plugga och hur lite de lär sig. Hm, kan det tänkas att de två sakerna hänger ihop?


Lärande är en social process men också en individuell process. Det är jag som lär mig. Att ta ansvar för sitt eget lärande är ett måste inom utbildning på alla nivåer idag. Men dessa blivande lärare verkar inte förstå innebörden av det förhållningssättet.


Studenter och elever är medskapare av sin utbildning. Men dessa personer tycks tro att någon annan ska tala om vad de behöver kunna. Om ingen ställer krav så behöver de heller inte anstränga sig. Det är inte bara de yttre, mätbara prestationskraven som är avgörande utan minst lika viktiga är de inre drivkrafterna. Vilka förhållningssätt till lärande kommer dessa blivande lärare förmedla till sina elever?


Så har vi de som tycker att de är bättre lärare för att de inte är behöriga, för att de inte gått på lärarhögskolan. Kanske något naivt, men jag häpnar över att bloggare raljerar över något de saknar erfarenhet utav. De är ännu naivare än jag.