tisdag, augusti 23, 2005

Varning för höga krav!

Vi har alla hört ryktet. Lärarhögskolan är lätt. Du behöver bara skumma bokens baksidestext på bussen för att bli godkänd.


Jag förstår att lärarhögskolan inte gillar när studenter tycker att de kan flyta genom studierna. Det ger inte mycket cred till pedagogerna. Och när högskoleinspektörerna kom på besök upptäcktes en och annan brist. Nu ska det bli ändring.


Därför skickade skolan ut ett välkomstbrev till mig när jag nu ska läsa 60 poäng allmänt utbildningsområde [sic!] för att bli behörig lärare. Därför skriver de i brevet att de "haft förmånen att begrunda de misstag som begåtts tidigare" och att jag "kommer att möta en entusiastisk lärargrupp" och "nytänkande". Det låter ju bra.


Jag kommer också "att mötas av tämligen höga krav" men för att jag "inte ska tycka att höstterminen börjar alltför tufft" får jag en lista på böcker att läsa. Jag vänder på bladet och läser vidare. För att klara mina studier måste jag "studera på heltid ... Som du märker finns det alltså inte så mycket tid över för andra aktiviteter."


Huvudsaken är väl ändå inte om det är höga eller låga krav utan att utbildningen är relevant och användbar för lärarjobbet.