fredag, september 16, 2005

Nu är jag sur

... på hur lärarhögskolan hanterar den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Jag ska komma till en skola på måndag, till en handledare som de inte har lyckats nå. "Hon har fel på mejlen", säger den VFU-ansvariga personen. Nähä, men lyft telefonen då. "Vilken bra idé, det kan du göra!" Den som sa't han va't. Och det fick jag reda på nu, fredag kväll, och jag ska dit på måndag. Snacka bra planering.


I början av utbildningen berättade de så stolt att de valt handledare med omsorg. Vicket skitsnack! "Oj, vi trodde vi bara skulle få gymnasielärare på det korta programmet."


Jag frågade om de pratat med skolor i en närliggande kommun som också påstås vara en VFU-kommun. Hon påstod att de inte tar emot studenter. att de håller på och reviderar sin policy. Jag frågade igen, har ni pratat med någon skola i kommunen ifråga. Men det har de inte. Jag kan betacka mig för dåliga undanflykter. "Om det inte funkar kan du ju byta nästa termin." Jag kan snacka med skolor själv - bara jag vet att det är så jag måste göra för att få en okej praktikplats.

4 Comments:

At 20 september, 2005 14:32, Blogger Lancefestivalen said...

Jag fattar ärligt talat inte hur högskolorna klarar av att sköta VFU-kontakterna så dåligt. Under mina snart tre och ett halvt år på lärarprogrammet har JAG fått sköta informationsfödet mellan min handledare och högskolan, eftersom högskolan uppenbarligen inte är kapabel till annat än att skicka felaktig information eller ingen alls.

Jag förstår dig och surar ikapp.. ;)

 
At 20 september, 2005 16:34, Blogger Marg said...

Tack och lov har det löst sig för mig, men en del kursare stod fortfarande utan handledare dagen då VFU:n skulle börja. Jag fick ett mejl idag från personen som är ansvarig för att hitta handledare inom "mitt" geografiska område. Hon ville ha namnen på våra handledare. Borde hon inte veta det?

Jag har kompisar som läser det långa lärarprogrammet som precis som du fått skaffa VFU-plats själva. Det är inte okej. Om läraryrket ska uppgraderas så måste lärare vara villiga att bidra till det - och lärarhögskolorna villiga att ge skälig kompensation.

 
At 23 september, 2005 22:59, Blogger Lancefestivalen said...

Du missfärstod mig lite grand... Jag fick min VFU-skola och handledare tilldelad av högskolan, men det var också allt. Sedan dess har vi (jag och min handledare) tvingats jämföra uppgifter med varandra för att få ordning på saker och ting.
För två veckor sedan skulle min handledare på informationsträff på Högskolan. Och som tur var åkte jag ut till min fadderskola för att hälsa på, bara några dagar innan - och då visade det sig att hon fått fel datum för mötet! (Och hon var inte ensam - jag har hört att många av handledarna missade detta viktiga möte p.g.a. den felaktiga informationen...)

 
At 24 september, 2005 12:08, Blogger Marg said...

Ja, jag missuppfattade dig. Jag har själv fått informera min handledare om hur utbildningen är upplagd och vad de olika VFU-perioderna ska innehålla. Det blir ju inte lättare av att VFU-samordnaren och kursledaren har olika synsätt på vad jag förväntas göra och bidra med på praktikskolan.

 

Skicka en kommentar

<< Home